diumenge, 11 de maig del 2008

Bellesa sublim

Bellesa sublim. Tresors del Renaixement de la ciutat de Prato
Del 19 de juny al 28 de setembre

El Renaixement, un dels grans esdeveniments de la història de l’art europeu, el tret principal del qual és la recuperació de l’esperit clàssic, l’humanisme, va donar-se a la localitat de Prato, a la Toscana. Donatello i Filippo Lippi van deixar la seva empremta en la decoració de la catedral, que va esdevenir un lloc de pelegrinatge per a les noves generacions d’artistes. Alhora, l’existència d’una important vida corporativa va produir una extraordinària riquesa cultural que rivalitzava amb la de la veïna Florència.
Aquesta exposició vol presentar l’aportació de Prato a l’art del Renaixement durant un període de quatre segles, des de les creacions dels grans artistes del segle xiv, com Bernaldo Daddi, autor del retaule del Cíngol Sagrat (el cinyell que la Verge va donar a Sant Tomàs i que es conserva encara avui a Prato com a relíquia), fins a les obres mestres de Filippo Lippi, del segle xv, en què l’esperit de l’humanisme es manifesta amb el màxim grau de refinament.


Filippo Lippi (Florència 1407, Spoleto 1649)
Anunciació, en presència de sant Giuliano, segle xv
Museo Civico, Prato © Museo Civico, Prato

Bellesa sublim també recull, entre d’altres, les aportacions dels manieristes, com Gianni Maria Butteri, i dels naturalistes com Giovanni Battista Caracciolo, el Batistello, que van portar fins a les darreres conseqüències la tècnica del clarobscur.
De les lluminoses epifanies del tres-cents a la violència expressiva de Luca Signorelli i el tenebrisme que anuncia el barroc, l’exposició proposa un recorregut per la història de l’art italià, a partir de 55 peces del fons del Museo Civico de Prato, que inclouen pintures sobre fusta i tela, frescos, relleus en terracota i majòlica, mobles i peces d’orfebreria.
L’exposició també vol servir per recordar la vinculació entre Barcelona i Prato, dues ciutats dedicades a la producció tèxtil, que a l’Edat Mitjana van mantenir una estreta relació comercial.
Organitzada en col·laboració amb Contemporanea Progetti, Florència.

Visites comentades per al públic general
Dilluns i dijous a les 18.00 h i dimecres a les 19.00 h,
en català. Dimarts i dijous a les 19.00 h, en castellà.
Dissabtes a les 18.00 h, en anglès
Els dies festius no es faran visites
Activitat gratuïta. Places limitades
Visites concertades per a grups
Inscripció prèvia: 93 476 86 30


Horari:
De dilluns a diumenge, de 10.00 a 20.00 h
Dissabtes, de 10.00 a 22.00 h
Preu: Activitat gratuïta
CaixaForum Barcelona
Av. Marquès de Comillas, 6-8. 08038
BARCELONA

La modernitat desplaçada: trenta anys d’art abstracte xinès



La modernitat desplaçada: trenta anys d’art abstracte xinès
Del 4 de juny al 17 d’agost

Per primera vegada una visió exhaustiva de conjunt de l’art abstracte xinès contemporani,
que ha quedat fins ara en la penombra, es podrà veure fora de la Xina.
L’exposició portarà una vuitantena d’obres en diferents suports —com ara pintura, escultura i instal·lació— creades per més de 40 artistes de diferents èpoques de les tres últimes dècades.

L’objectiu de la mostra és fer palès com els artistes xinesos han respost al canvi social i cultural donant pas a una mena d’“art abstracte” o “modernitat” d’arrel alternativa i xinesa, que combina la filosofia i l’estètica tradicionals d’aquest país, el budisme zen, la modernitat occidental i l’art conceptual contemporani.
Per tot això, la mostra s’enfoca partint dels temes següents: la definició i la interpretació de “l’art abstracte” xinès no es pot basar en les dicotomies entre objectivitat i subjectivitat, entre obra d’art i artista, entre forma i significat, sinó que “l’art abstracte” xinès és l’expressió d’un estat concret d’obertura i una metàfora de la realitat viscuda. A les acaballes de la dècada de 1970 i començament de la de 1980, les autoritats consideraven la forma abstracta en si mateixa com a producció burgesa. D’altra banda, l’art abstracte xinès va tenir un paper polític durant aquella època. En la segona meitat de la dècada de 1980, gràcies a la influència de la modernitat i la postmodernitat occidental, molts artistes d’avantguarda del Moviment 85 es van comprometre a crear una mena d’art metafísic oriental, tot combinant els símbols culturals tradicionals i el surrealisme occidental.
Des del 1990, aquest art abstracte xinès ha reflectit de manera profunda la realitat de la globalització i la urbanització, no s’ha limitat a produir composicions abstractes simplement metafísiques, sinó que ha significat una activitat de meditació d’inspiració zen, un flux diari continu d’“art d’acció” que ha implicat la realitat urbana. L’aspecte “modern” d’aquestes
obres només és una màscara, i el fenomen “abstracte” en l’art contemporani xinès és un desplaçament de la modernitat en un context que traspua contemporaneïtat i en què la naturalesa estètica i la forma social són indivisibles i intercanviables.

Els artistes
Zhao Wenliang, Zhu Jinshi, Wang Luyan, Gu Wenda, Yu Youhan, Ren Jian, Zhang Jianjun,
Yang Zhilin, Huang Yali, Shang Yang, Li Huasheng, Zhang Yu, Wang Tiande, Liang Quan, Zhou Yangming, Ding Yi, Meng Luding, Zhu Xiaohe, Lei Hong, Tan Ping ... entre d’altres.

Caixa Fòrum Barcelona
Visites comentades per al públic general
Dilluns a les 19.00 h i divendres a les 19.00 h en
català. Dimarts a les 18.00 h i dimecres a les 18.00 h,
en castellà. Dissabtes a les 10.30 h en anglès

CONFERÈNCIA INAUGURAL
Dimarts 3 de juny 18.00 h
a càrrec de Gao Minglu, comissari de l’exposició
Activitat gratuïta. Places limitades