dissabte, 21 de febrer del 2009

Sorolla. Visió d’Espanya

20 de Febrer de 2009 - 03 de Maig de 2009

Entrada gratuïta



















Joaquim Sorolla: Ayamonte. La pesca de la tonyina ©Hispanic Society of America, Nova York.


Sorolla. Visió d'Espanya ha estat organitzada per Bancaja amb obra de la Hispanic Society of America i amb la col·laboració del MNAC.
Comissaris: Felipe Garín i Facundo Tomás, catedràtics d’Història de l’Art de la Universitat Politècnica de

Després d’haver-se vist a València, Sevilla, Màlaga i Bilbao, l’exposició Sorolla. Visió d’Espanya. Col·lecció de la Hispanic Society of America, el MNAC acollirà aquesta mostra que reuneix el conjunt dels 14 panells pintats per Sorolla per decorar la biblioteca d’aquesta institució americana que té la seva seu a Nova York.
Comissariada pels catedràtics de la Universitat de València i experts en aquest pintor, Felipe Garín i Facundo Tomàs, aquesta exposició presenta per primera vegada, fora de la seu per a la qual va ser concebut aquest conjunt pictòric, la totalitat de les imponents pintures, que han estat restaurades amb aquesta ocasió.
El mecenes i erudit Archer Milton Huntington (1870-1955), que va fundar la Hispanic Society of America el 1904 on va aplegar la seva important col·lecció d’art espanyol, va encarregar aquesta decoració a Sorolla l’any 1911. L’any següent, el pintor va recórrer Espanya aplegant imatges dels diferents tipus de la geografia espanyola. L’any 1912, però, va començar a pintar els immensos panells directament del natural, empresa que no finalitzaria fins el 1919 i que li va suposar un esforç considerable.
El programa iconogràfic desenvolupat pel seu autor es basa en una interpretació lliure i molt personal d’una realitat geogràfica molt variada i diversa. Darrera d’aquestes composicions gegantines, emergeix amb força el talent i l’energia d’un pintor que observa la realitat que l’envolta amb una mirada carregada de sensibilitat; una sensibilitat que es deixa entreveure en els detalls més inapreciables. Els anys transcorreguts entre la data inicial de l’encàrrec i la seva finalització és una prova molt il·lustrativa del repte i de la dificultat que va suposar per a Sorolla la realització dels plafons. Lluny de limitar-se a enllestir-los amb rapidesa, va decidir potenciar el contacte directe amb el motiu representat, convertint els protagonistes de les composicions en veritables estudis de tipologies humanes i sense renunciar, però, a l’esclat de la llum i del color com dos dels trets que més han caracteritzat el seu llenguatge i més han contribuït a convertir-lo en un dels pintors espanyols més universals.
Sorolla. Visió d'Espanya. El procés creatiu
Atesa la seva monumentalitat, és indubtable que el programa iconogràfic dels murals pintats per Sorolla per formar part de la decoració de la biblioteca de la Hispanic Society of America constitueix una de les empreses més singulars i emblemàtiques de la història de la pintura espanyola. Tanmateix, l'espectacularitat de tot el conjunt ha deixat en un segon pla un procés de realització que va comportar un gran nombre de dificultats i vicissituds per al seu autor. Amb l'objectiu de donar a conèixer alguns aspectes d'aquest procés de treball feixuc i complex, el Museu Nacional d'Art de Catalunya ha organitzat aquesta mostra destinada a donar una visió complementària a l'exposició que es pot contemplar a la Sala d'Exposicions Temporals 1. Seguint aquest principi, la mostra aplega una selecció d'uns 50 dibuixos preparatoris, pertanyents a les col·leccions del Museo de Sorolla de Madrid i a la Hispanic Society of America, que ens acosten a la idea artística de Sorolla, durant la fase d'estudi anterior a la realització dels plafons. Es tracta, doncs, d'un conjunt de composicions sobre paper que són un valuós testimoni gràfic del procés creatiu de l'artista en l’elaboració dels murals, i que revelen una inequívoca intenció compositiva. A més, les obres exposades també permeten apreciar el talent innat de Sorolla per aconseguir efectes visuals d'una sorprenent i captivadora bellesa. En tractar-se d'obres de dimensions més petites, el llenguatge i el treball de Sorolla es mostren amb una major llibertat i espontaneïtat creatives. El pintor fa servir unes llicències compositives que, en determinades ocasions, resulten molt estimulants per a l'espectador, atès el seu caràcter experimental i la seva impactant modernitat.

Museu Nacional d'Art de Catalunya Palau Nacional. Parc de Montjuïc 08038 Barcelona
De dimarts a dissabte: obert de 10 a 19 h
Diumenges i festius: obert de 10 a 14.30 h
Dilluns: tancat, tret dels festius